login
Inicia sessió

register
Registra't

On és el límit?

Què cal saber sobre el metabolisme.

Bones a tots. AVui parlaré del metabolisme. Segurament ja sigui en les vostres revisions pediàtriques, en dietistes o en naturòpates, haureu sentit a parlar alguna vegada del metabolisme. Podria parlar sobre el metabolisme i tot el que comporta però aquí em centraré només en el metabolisme, la nutrició i el fitness, per més informació, viquipèdia! :)

Be doncs, en altre articles anteriors he parlat que cal tenir un metabolisme actiu per a poder perdre pes. Quan estem asseguts o realitzant una activitat sedentària, el nostre cos es troba calmat i només necesita l'energia necesària per a realitzar tal activitat. Aquí és intervé el metabolisme basal de cada persona, que són el nombre de calories que necesita el cos únicament per viure. En aquest estat respirem normal, tenim el pols tranquil, no suem (la calor és un altre història...), tenim els músculs calmats, etc. Podriem dir que estem relaxats. Què passa quan fem una exercici físic? Tot el contrari al que acabo d'enumerar. Posaré un exemple que espero ajudi a entendre: Imaginem que som a casa i volem anar a correr. Ens preparem i sortim, al principi el nostre cos bé d'un estat de relaxació però mica en mica el cor batega més rapidament, la respiració s'accelera i comencem a suar. Aquí és on intervé el metabolisme de cada persona, quan comencem a correr primerament començarem a consumir l'energia (quan parlo d'energia, em refereixo a les calories) que el cos no ha emmagatzemat com a greixos i altres matèries. Així doncs seguirem realitzant l'exercici durant 20-30 minuts. Si portem una bona dieta, a partir d'aquest temps, el cos es quedarà sense energia i necesitarà de la que ja té emmagatzemada: els greixos.

Però no és així de senzill per a cada persona, cada cos i cada metabolisme. Com bé sabreu, hi ha persones que fent la mateixa activitat diaria durant una setmana i menjant el mateix, no hauran perdut el mateix pes. El metabolisme de cada persona activa abans que el cos començi a utilitzar els greixos que volem eliminar, i amb cadascuna va diferent. El que si que podem fer sempre, és utilizar mètodes per "espavilar" el metabolisme abans de començar a entrenar. Un escalfament previ, amb una mica de footing o de caminar abans de posar-nos-hi en sèrio comença a activar el metabolisme abans de començar l'exercici de veritat. També ajuden els antioxidants com la cafeina (cadascú ha de ser prou conscient dels efectes que produeix la cafeina al seu cos) i el més important, realitzar 5 àpats diaris, amb quantitats ajustades. La gana atura el metabolisme i a llarg termini fa que el cos es posi en "mode d'estalvi" i per tant es resisteix a cremar el que no li cal.

Un cop hem començat a suar i a cremar greixos, necesitem mantenir aquest metabolisme actiu. Una manera necessària és beure aigua durant l'entrenament. La deshidratació pot provocar que l'activitat metabòlica descendeixi un 30%. Mireu el primer article per a més informació. Aquest trucs aconseguire'm el que se'n diu accelerar el metabolisme. Amb un metbaolisme accelerat notarem com que estem més vius, amb més energia i amb més empenta per seguir endevant. Així doncs a les persones que se'ls considera que tenen un "metabolisme accelerat" són aquelles que tenen molta energia, molt nervi, són hiperactius i per molt que menjen els costa guanyar grasses; això vol dir que el seu metabolisme basal és més elevat i que per tant, el seu cos consumeix més calories.

Espero que ho hagueu entès i com sempre, si alguna cosa no queda clara, o algú pot donar una informació més professional i acurada, agrairé molt un comentari. Gràcies!

Comentaris (2)03-09-2011 00:41:00

Petits esforços per obtenir grans recompenses.

Doncs si, no hi ha més a parlar: amb petits esforços i sacrificis, podem obtenir grans recompenses per als nostres hàbits esportius i alimentaris. Dividiré el article en dues parts, una que parlarà de l'alimentació i l'altre de l'esport.

Sobre l'alimentació, normalment abans de començar a canviar els hàbits, sempre en tenim alguns de fixes i molt agafats. M'explico: Si estem acostumats a menjar molta pasta, i a més a més ens agrada i no ens avorreix, tindràs més dificultat a intentar menjar més variat. Sembla obvi oi? Doncs és una afirmació que està massa interioritzada a cada persona. Si realment volem millorar la nostra dieta, necessitem aplicar el petit esforç de reduir els nostres menjars preferits (probablement els més suculents i els que tenen més calories). Com podem fer això? Un exemple molt clar: M'agrada molt menjar patates fregides, me'n faig tres cops per setmana. Per començar pots reduir la quantitat a dues vegades a la setmana. A més a més, en aquestes dues vegades, reduir la quantitat de patates i substituir-ho per llegums o amanides. Aquí hem començat a fer un gran pas a millorar la nostra salut i la nostra dieta, menjar tres cops per setmana un fregit, per alguns cossos pot suposar un augment de pes a llarg o curt termini. Amb aquest petit esforç, hem aconseguit reduir una bona quantitat de calories setmanals i a més a més, afegir nous nutrients al nostre cos. No patiu, que no us quedareu amb gana! Proveu-ho i ho veureu.

Sobre l'esport, doncs bé, quantes vegades agafem el cotxe per anar al estanc del poble a comprar el diari en comptes d'anar-hi a peu? Quantes vegades anem amb bus o taxi quan tenim cames o bicis? Quants cops, en comptes de pujar 20 escales, agafem un ascensor? En el nostre dia a dia, i ha moltes oportunitats de fer exercici. Si fem els petits esforços de treure'ns la mandra de sobre i realitzar-los, veure'm com l'hi comencem a agafar el truc a moure'ns. Un cop s'agafen hàbits com aquests, després és senzill passar a agafar 20-30 minuts 3 cops a la setmana per anar a caminar, fer footing, nedar, anar amb bicicleta. Veureu que al final ho fareu no per la salut, sinó perquè us agrada. Una de les coses que més m'ha viciat a mi ha sigut l'esport, i abans era una persona completament sedentària. L'esport no només ha de ser l'eina per a millorar el vostre físic i la vostre salut, sinó que també t'ho pots passar be i divertir-te. Un exemple per aquests esforços (ja que per l'alimentació n'he posat un): eliminem les estones mortes que ens passem al sofà passant canals, i sortim al carrer a respirar i a fer una mica d'exercici, ens podem emportar el gos per passejar, podem anar a comprar alguna cosa... Sigueu imaginatius i no ganduls, a llarg termini ho agraireu MOLT.

Finalment, cal dir que tots aquests petits esforços, normalment us faran mantenir el pes, no reduir-lo o augmentar-lo (potser algun temps pesareu menys, potser algun temps més, parlo de perdre o guanyar una bona quantitat de pes), però és un gran inici per aventurar-vos a la vida esportiva i sana, creieu-me, un GRAN inici. Per suposat, cal fer les dues coses combinades, esforços en l'alimentació i en l'esport, i per fer-ho cal sobretot una cosa, força de voluntat, i tots en tenim, però cal treure-la!

Com sempre, qualsevol dubte, o crítica, comenteu! Una abraçada.

Comentaris (2)17-08-2011 02:18:13

Presentació. Suar serveix per aprimar?

Bones a tothom. Sóc el clockwork i espero tractar en aquest blog temes relacionats amb la nutrició, el fitness, les arts marcials, etc. Primer de tot dir que sóc un jove que porta molts anys entrenant a un gimnàs, que ha passat per molts diferents tipus de pes, musculatures i forma física. Tot el que diré en aquest Blog és el que he pogut aprendre a base d'entrenar i del que m'han ensenyat els professionals del gimnàs.

No m'enrotllo més, el primer tema que vull tractar és el del títol: Suar serveix per aprimar? Hi ha moltes històries fantàstiques que diuen que si sues t'aprimes. Mentida. Llavors no cal suar per aprimar-se? Si, és absolutament essencial. Quan comencem a entrenar, el cos augmenta la seva temperatura a causa d'un augment de les pulsacions, de la respiració i del metabolisme (s'accelera). Sovint veureu en gimnasos, atletes que estan treballant molt abrigats, inclús amb caputxes o teixits que no transpiren. Això ho fan perquè en èpoques com l'hivern, el procés d'augment de temperatura sigui molt més ràpid, per tant, si que és útil abrigar-se en èpoques o en locals on es fa difícil suar. No ho recomano en èpoques com l'estiu, jo ho faig però se quan he de treure'm roba de sobre, ja que sinó podeu arribar a marejar-vos de la calor.

A partir d'aquest augment de temperatura del cos, comença la suor. Suar va molt i molt be per netejar els porus i les impureses que es puguin generar en la pell i, òbviament, elimina els líquids del nostre cos. Per tant, si que quan suem, perdem pes, en concret perdem líquids. Però pensareu... quan bevem ho recuperarem oi? Llavors no bec? ERROR! El metabolisme estarà molt més actiu si va rebent més líquid ja que farà que el cos segueixi suant, a part de donar-nos més força per a seguir amb l'entrenament. Es tracta que el metabolisme es mantingui sempre actiu, per llavors, quan haguem fet uns 20-30 minuts d'entrenament cardiovascular, el cos comenci a cremar les grasses, i quan realment perdrem pes.

Per tant, cal beure durant el dia uns 2 litres d'aigua i també cal fer-ho durant l'entrenament. L'aigua és una poderosa aliada per a totes les persones que vulguem perdre pes o guanyar musculatura. Recordeu: 2 litres d'aigua cada dia, beure durant l'entrenament, suar molt per netejar la pell i mantenir el metabolisme actiu i 20-30 minuts d'exercici cardiovascular diari.

Espero que us hagi agradat l'article, repeteixo que només sóc un fanàtic i que no sóc cap professional. Acceptaré qualsevol correcció o crítica.

Clock.

Comentaris (4)16-08-2011 23:35:11